ABB-logo2

identiteit - strategie - creative direction

Strategie zonder inhoud is ook maar een modewoord. Da's jammer, want wanneer je zonder oogkleppen op, de fundamenten van je onderneming gaat blootleggen kan dit de toekomst veranderen. En dat deed ik samen met Atelier Bébé.

For the future, kids! 

ABB-NewKid
Het verhaal van Atelier BéBé

BéBé startte als Vriend van de Studio, en koos bewust voor de Merkmakker-aanpak. Het resultaat van hun grondige transformatie mag er zijn: dankzij een duurzaam (dat mag je letterlijk nemen) business plan en een heldere toekomstvisie ontstond een vrolijke nieuwe branding en een slogan die de nagel op de kop slaat.
Het verhaal van Atelier BéBé begon bij de aankoop van een nieuw winkelpand dat stevig verbouwd moest worden. Voor zaakvoerder Lore brak de tijd aan om stevig aan haar branding te timmeren.

ABB-Missie
ABB-Filter

Via verschillende strategische workshops legden we samen haar missie bloot. Wat bleek? Als geëngageerd ondernemer maakte Lore heel bewust ecologische en duurzame keuzes, alleen communiceerde ze dat niet duidelijk aan haar klanten. Atelier Bébé is doordrongen van het idee dat we bewuster moeten gaan leven en consumeren, met als belangrijkste doel de toekomst van onze kinderen. Zo evolueerde de slogan van Atelier Bébé van ‘Your modern kidsstore’ naar ‘For the future, kids!”.

ABB-extra-27
ABB-extra-22

Verder zocht Lore naar een systeem om duurzame keuzes transparant te communiceren. Daarom ontwikkelden we samen een Atelier BéBé standaard: elk merk toetsen ze nu steeds af aan vier voorwaarden:

Worden de producten duurzaam geproduceerd?
Gebruikt het merk duurzame materialen?
Gaat het merk op een eerlijke manier te werk?
Worden de producten in Europa geproduceerd?

Wat nu in de winkel ligt, gaat verder dan trendgevoelige merken. Klanten ontdekken nieuwe, duurzame pareltjes en kunnen erop vertrouwen dat ze bij Atelier BéBé aankopen doen die ook lief zijn voor de planeet.

ABB-doos
ABB-NewKidS2

Een nieuwe branding betekent natuurlijk ook nieuw communicatiemateriaal. Opnieuw kozen we bewust voor
duurzame verpakkingen, en lieten we de single-use spullen links liggen.

We bezochten samen een beurs engingen op zoek naar circulaire en duurzame alternatieven voor plastic en papier. Zo werkt Atelier BéBé nu met eigen inpakpapier gemaakt van landbouwafval, en lieten we eerlijk gemaakte, herbruikbare totebags vanStanley &Stella bedrukken met het logo.

Voor het openingsfeest kozen dan weer voor een duurzaam
geschenk: warme, gepersonaliseerde mutsen die, eens te klein, op het hoofd van een ander kindje kunnen belanden.

ABB-NewKidS
ABB-extra


De branding van Atelier BéBé straalt nu een positieve en hoopvolle boodschap uit. Door in te zetten op een speelse communicatie, is Atelier BéBé een plek waar ouders en kinderen geïnspireerd en gestimuleerd worden om anders te kijken naar de wereld. 

Nog een leuk extraatje: tijdens onze strategische workshops vroeg ik Lore waarom ze nooit gedacht had aan een preloved of rental formule voor Atelier BéBé. Duurzaam gaat immers vaak hand in hand met tweedehands.Het zaadje dat ik toen plantte, groeide inmiddels uit tot de lancering van een eigen huurplatform voor geboortelijsten: Something Green.


ABB-Tote

Fotografie door Life and other Stories

 -